Skymning över Tel Aviv

Solnedgången är vacker när planet landar. Den röda solen färgar avgaserna rosa över Tel Aviv. Passkontroll. What is the purpose of your visit? Are you alone? How long are you staying? Do you have a plan for you stay? Have you booked hotel? Are you going to the Palestinian territories? Turism. Ja. Sex veckor. Eilat, jag är dykare. Nej. Har inte så bra koll på det, jag vill förstås till Betlehem och Nasaret, var ligger de? That’s okay. Are you planning to go to Ramallah? Nej. Finns något turistigt att se där frågar jag. No, not really, säger polisen och stämplar passet med tre månaders visum.

Jag går raka vägen mot utgången, och vänster mot shuttletaxin som ska ta mig till Jerusalem. Inte ens sex minuter tänker jag, andas in den varma kvällsluften, stiger på minibussen och säger namnet på hostelet till chauffören.

En man möter mig och visar mig till en sovsal. Det kostar 50 shekel natten. Hur länge stannar du, frågar mannen. En eller två, jag vet ännu inte. Känner du Hisham, frågar jag. Klart jag gör. Jag skulle behöver ringa honom förklarar jag. Det behöver du inte, han sitter här ute.

En äldre man med lång ljusbrun mönstrad tunika, tunnhårig och vänliga ögon, sitter på en stol mellan två andra män. De spelar backgammon. ”Where you from” frågar han. Malmö. ”How is everyone doing there?” Alla mår fint, de hälsar så gott. Han ger mig ett hjärtligt leende och säger att jag är välkommen. ”Later we talk more. On Wednesday we go to Ramallah.”

Det här inlägget postades i Ankomst. Bokmärk permalänken.

Kommentera

