Selma

Träffade Selma idag. Vi fikade i nästan tre timmar. Hon svarade på mina frågor om Palestina och International Solidarity Movement (ISM), och jag hjälpte henne med att komma igång med sin kandidatuppsats i freds- och konfliktvetenskap.

Hon har varit engagerad i palestiniernas frihetskamp i mer än tio år.

”Läs den här”, säger hon och räcker mig Andreas Malms bok Bulldozers över ett folk från 2002. ”Den är inte aktuell i dag, men ger en bra bild om hur och varför ISM bildades”.

När jag och Selma pluggade i hop för nästan fem år sedan skulle hennes uppsats bygga på intervjuer med palestinier från det ockuperade Västbanken. Men den uppsatsen lämnades aldrig in. Nu har intervjuerna blivit för gamla tycker hon, och har valt att skriva om BDS-kampanjen mot Israel istället: Boycott, Divestment and Sanctions.

Jag lärde känna Selma på en fest i Malmö, hon var vän till en vän. Jag minns hennes varma utstrålning och vänskapliga tal. I Selmas närvaro mådde alla bra. Så var det då, och är det fortfarande idag.

Hon har genom åren valt praktik framför teori, aktivism har gått före studierna. För klimatet, mot kapitalismen och inte minst, palestiniernas rätt till land och frihet. Det handlar om uppoffring. Att göra något som är gott för andra, något som kan leda till förändring, framför egen bekvämlighet. Att se att det egna sanna välmåendet är beroende av andras. Så länge det finns förtryckta är ingen fri, som någon vis person en gång sa.

Det här inlägget postades i Förberedelser, Malmö. Bokmärk permalänken.

Kommentera

